lördag 25 februari 2012

Surdegspizza

Jag provar att göra pizza på surdeg idag. Friskade upp min numera helt grymma surdeg på morgonen. Jag matar med råg och vete (ibland i form av grahamsmjöl). Efter två timmar bubblade den som bara den.

Degen gjorde jag på:
200 g vetemjöl (saltå)
100 g durumvetemjöl
1 dl surdeg
2 dl vatten
2 tsk havssalt

Den får först jäsa i rumstemperatur i ett par timmar. Sedan åker den in i kylen , återstår att se hur länge. To be continued...

Blev två timmar i kylen och sedan två timmar i rumstemperatur igen. Sen utkavling.

Tomatsås
0,5 rödlök
1 vitlöksklyfta
1 msk tomatpuré
10 färska basilikablad
1 lagerblad
1 burk krossade tomater

Koka 20 min.

Pizzan toppas bäst med mozzarella, kapris, oliver och sardeller.

Bakas av på baksten i 250 graders varmluft. Grymt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar