lördag 4 februari 2012

Balsamicomarinerad älg med stuvade bönor

Kött
Biff eller filé av älg eller annat vilt eller av lamm - 600 g till 4 pers
Marineras i en halv dl balsamico och en halv dl olivolja samt 2 pressade vitlöksklyftor. Lika mycket marinad göra och sparas till stekningen.
Marinera minst 30 min.
Gör bönorna innan köttet steks.

Bönor
4 baconskivor
1 lök
1 stjälk blekselleri
1 morot
4 kvistar rosmarin
400 g bondbönor
200 g majs (fryst)
2-3 dl grädde
3,5 dl vatten
0,75 kycklingbuljongtärning

Tärna baconet och stek det knaprigt. Lägg åt sidan. Stek finhackad lök, morot, selleri och rosmarin i baconfettet i ca 15 min. Lägg i bönor, majs, grädde, vatten och buljongtärning och koka 5-10 min tills det har bra konsistens. Smaka av med salt och peppar.

Hetta upp en panna till köttet. Den ska vara rykande het innan köttet läggs i. Stek 30 sek per sida i 5 min eller tills det är som du vill ha det. Häll i den oanvända marinaden de sista 30 sekunderna. Ta ur köttet och låt vila i. 5 min.

Lägg upp med bönorna i botten, skiva köttet och toppa med bacon. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar