söndag 19 februari 2012

Morgonbröd på surdeg

Detta tog ett tag att göra, men borde går ungefär lika bra även om tiden i kylen kortas med ett dygn. Så här gick det i alla fall till:

Degen görs på:
1 dl surdeg
3,5 dl vatten
400 g vetemjöl
50 g grahamsmjöl
1 msk havssalt (grovt)

Jag gjorde degen utan maskin, jobbade ca 10 min. Saltet tog jag i på slutet.

Jäs i rumstemp i tre timmar. Plasta och låt ligga i kyl till kvällen, ca 8 timmar. Här kan man troligen göra bröden, men det gjorde inte jag. Istället vek jag degen ett par gånger på kvällen och på morgonen efter och behöll den alltså i kyl i ett dygn till.

När man gör bröden så rullar man små bollar. Tekniken är viktig här tror jag för att några blev platta under jäsningen. Kanske ska gå en kurs... Anyway, man gör bullar/bollar, penslar med vatten och strör på sesamfrön eller pumpakärnor eller något annat gott. Låt sedan jäsa i avstängd ugn över natten.

På morgonen, dra på ugnen på 250 grader varmluft med baksten. Baka av i typ 15 min. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar