söndag 25 november 2012

Köttbullar: tankar och recept!

När man har lagat en rätt tillräckligt många gånger i sann kaizen-anda så blir det riktigt bra. Idag tog jag ett stort steg framåt i det här med köttbullar, det svenskaste som finns!

De är inte innovativa, inte spännande och fan inte nytänkande. Snarare konservativa och det är så jag vill ha dem :)

Jag lät smeten ta längre tid än vanligt och jag kombinerade egentligen tre olika recept (farmor, morberg, mannerström) till mitt eget. Och så saltade jag det hela med lite Boudet-tid :)

Jag använde råvaror som funnits i Sverige hyffsat länge, torkad basilika torde vara det nyaste. Dessutom var alla råvaror riktigt bra, havssalt, surdegsbrödsmulor, fin köttfärs, lantmjölk osv. Ströbrödet fick svälla länge och den färdiga smeten fick vila i kylen i tre timmar. Att använda både stekt och rå lök är ett mannerströmpåfund som jag gillar, och kryddningen är starkt inspirerad av farmors klassiska recept. Hon har (hade, vila i frid finaste farmor) dock ingefära i sitt recept, men jag skippade det. Inte jul än :)

Här är receptet!

1 dl ströbröd (på surdegsbröd)
1,5-2 dl mjölk
2 gula lökar, finhackade
2,5 tsk grovt havssalt
2 ägg
500 g nötfärs
400 g blandfärs
2 kryddnejlikor
2 kryddpepparkorn
2 tsk torkad basilika
Svartpeppar (10 varv på kvarnen kanske)

Låt ströbröd, mjölk och salt svälla i minst 15 min. Fräs ena löken gyllenbrun i smör. Mortla kryddorna. Blanda allt. Låt vila i kylen minst en timme. Det gör färsen lätt att forma och det gör att smakerna gifter sig bättre. Gör bullar och stek i smör.

Gör sås genom att hälla i vatten och koka ihop alla stekrester och reducera till ca tre dl. Sila av. Gör bottenredning (två msk smör, 1 msk mjöl) och späd med stekskyn. Häll i två dl grädde. Salta och peppra.
Jag balanserade såsen med lite honung och lite balsamico, gör som du vill. Men det ger ett fylligt och passande resultat.

Servera hela härligheten med potatismos, lingonsylt och kanske pressgurka. Sann njutning en kulen söndag i november!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar