söndag 18 november 2012

Friterade rågsnacks

Det perfekta före-maten-tilltugget! Fritt från tillsatser, nästan gratis och perfekt till både vin och öl. Kanske även till en drajja, men det är otestat!

Detta är kraftigt inspirerat av Mattias Dahlgrens friterade rågsurdeg, men jag har gjort den mycket snabbare, vet inte exakt vad det blir för skillnad och vad han avser med "rågsurdeg" i sitt recept. Begreppsförvirringen i surdegsvärlden är ju fullkomlig.

Så här gjorde i alla fall jag:

Jag matade min surdeg (den hade stått omatad i ca två veckor så den var väldigt syrlig) till en bra start för att baka på, dvs milt syrlig och nästan sötaktiga inslag. Sedan tog jag c:a 2 dl av detta och blandade med ytterligare en dl rågmjöl. Det gick åt ytterligare 1-2 dl vatten till att få en bra konsistens, jag gjorde den fastare än pannkaksmet men inte lika fast som amerikans dito. Sedan hällde jag detta i en plastpåse.

Jag hettade upp jordnötsolja (solros är lika bra) till 190 grader. Sedan klippte jag upp ett litet hål i påsen och spritsade rakt ner i oljan och friterade i c:a 5 minuter.

Rinn av på papper, bryt i bitar och salta. Ljuvligt gott, detta måste man bara testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar