söndag 11 november 2012

Kaizen Cooking


Nu blir det managementlektion!

Kaizen är ett begrepp som används flitigt inom management nuförtiden. Har man hört om Six Sigma, Lean och Toyotas mangementprinciper så har man väl redan hört tals om detta och det är egentligen inget nytt. Det hela går ut på att aldrig sluta förbättra och att alltid förbättra i små steg. Typ. I managementvärlden så handlar det om att ta bort allt som kostar utan att tillföra nytta, det man kallar för waste.

Jag tänkte applicera tankegångarna på matlagning. Inte genom att ta bort saker eller moment utan helt enkelt genom att göra saker lite bättre hela tiden. Om det nu går... Två exempel på dessa små förbättringar är dagens amerikanske pannkakor där jag bytt ut strösocker mot oraffinerat rörsocker (Muscovado) och vaniljsocker mot äkta vaniljpulver, och dagens tryffelpasta där tryffelolja bytts ut mot den finaste italienska tryffeln. Råvaror är naturligtvis bara en sak som man kan förbättra, men den är relativt enkel att genomföra. Jag ska försöka dokumentera hur jag gör detta framöver. Tanken är också att man ska kunna använda "oförbättrade" recept om man är nybörjare eller om man har kort om tid, och kraftigt förfinade recept till mer speciella tillfällen.

Jag försöker göra en skala, även om det går på tvärs med hela Kaizen-idén egentligen, men vaffan.

1: Halvfabrikat (om nödvändigt) och "vanliga" ingridienser används, inga avancerade tillagningsmetoder
3: Om halvfabrikat används ställs det krav på dem (speiella korvar eller vad det nu kan vara), avancerade tillagningsmetoder
5: Inga halvfabrikat (inte heller exv färdiga fonder, bergsalt etc), speciella ingredienser. Förfinade recept. Kan vara svårt.

Jag utvecklar skalan efter hand, just nu går jag på känn :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar