söndag 21 oktober 2012

Snabb Pavévariant

Nu börjar det bli lite payback på kursen jag gick hos Sebastién (Köp boken här!) för några veckor sedan! Denna lilla masterpiece gjorde jag i onsdags-torsdags. Receptet är enkelt och resultatet fantastiskt.

Min sammanfattning:
Mata din surdeg
Vänta tre timmar
Gör degen: 500g vete, 250g råg, 5 dl vatten, 1,5 msk havssalt, ca 1 dl surdeg
Vänta 1-2 timmar (Autolys)
Knåda ordentligt
Jäs i stängd låda i rumstemp i ca 2 timmar, sedan i kyl i 22 timmar.
Forma till ett runt bröd.
Mjöla och låt vila i 2 timmar i rumstemp. Jag har ingen jäskorg så jag kör med mjölad bakduk i ett durkslag. Det funkar bra,
Stjälp upp på en plåt med bakplåtspapper. Mjöla och snitta.
Kör i ugn på 250 grader i 1 timme ungefär. Baksten är ett måste, vatten i ugnen likaså. Jag brukar helt enkelt dra över bakplåtspappret till stenen.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar