söndag 21 oktober 2012

Maränger - Sega

När man har äggvitor över ska man se till att göra maränger! Sjukt gott!
Dessa är sega i mitten vilket jag gillar. Jag gör så här:

en del (i vikt) äggvitor
två delar socker

Blanda och kör i vattenbad till 65 grader (jag kör utan termometer. 65 grader är när det är i stort sett outhärdligt att känna på smeten med fingrarna. Ovetenskapligt, men ändå. Man slipper diska en termometer!). Vispa sedan med elvisp i drygt fem minuter, tills det är betydligt svalare, kanske 25 grader eller så. Du märker när det blivit riktigt segt. Klicka upp med en sked (eller spritsa om du gillar symmetri!) på en plåt och kör i ugn, 130 grader, i 45 min för mandarinstora maränger eller typ en timme för knytnävstora.

Jag gjorde marängsviss på dessa och chokladsåsen som man börjar att grina av. Syndigt gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar