söndag 14 oktober 2012

Äppelmos på riktigt

Jag har lite panik för att jag har missat både blåbär och viktoriaplommonen i år. Vad ska jag i i min morgonfil liksom?!

Så jag kom på att jag ska experimentera lite med äpplen. Detta mos känns lyxigt och rustikt på en gång!

1,5 kg Signe Tillisch (vilken sort som helst går förstås)
lite vatten (en halv dl kanske)
1 dl socker (men det beror helt på syran i äpplena och egen smak)
1 kanelstång

Skala och tärna äpplena. Lägg i en skål med vatten så det inte mörknar. Lägg äppeltärningarna med lite vatten i en kastrull med socker och kanelstång. Se till att kanelstången är längst ner så den kan dela med sig av sin smak. Koka tills äpplena är mjuka och börjar gå sönder lite. Ta ur kanelstången och stompa lite med en potatisstomp. Det ska vara lite bitar, men ändå mosigt. Häll upp i en snygg burk eller två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar