tisdag 7 januari 2014

Risotto med svamp

Om man har varit duktig och gjort fin fond på kycklingen som jag skrev om igår har man världens läge att bränna på en risotto. Jag har ofta svamp i min för jag tycker det är godast, men man kan göra med sparris eller bönor eller lite vad som helst. Konceptet är det samma: Bra fond och bra ris - bra risotto. Annars bläh!

Man behöver:
1 gul lök, hackad
200 g skogschampinjoner, skivade
2,5 dl ris (arborio)
2 dl vitt vin
1 liter kycklingfond (obs varm!)
50 g parmesan
En klick smör
Olivolja
Salt

Fräs löken i olivolja, lägg i svampen efter ett par minuter. Stek tills svampen har bra färg, det tar minst fem minuter. Lägg undan hälften av det du har i pannan. Tillsätt ris och stek i ett par minuter och slå sedan på vinet. När vinet kokat in så tillsätter du varm fond i omgångar, ca 2 dl åt gången, och låter den koka in emellan. Rör mer eller mindre hela tiden. Du ska massera riskornen mot pannans botten, detta gör att du får en krämig risotto men som ändå blir "al dente". Det tar 15-20 min innan risotton är klar, det är viktigt att smaka för att ha koll på konsistensen. Det får inte bli gröt…
När riskornen har en liten men tydlig kärna är du klar. Avsluta då med att lägga i riven parmesan och en klick smör. Sälta och hetta har du såklart justerat på vägen eftersom du smakat en massa gånger, så det behöver du inte bry dig om!

Servera med en maffig sallad. Yum!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar