lördag 4 januari 2014

Pan Pizza

Jag har gjort pan pizza några gånger och det blir riktigt bra. Jag använder jäst, men det går såklart med surdeg också. I detta receptet har jag surdeg som smaksättare, vill du ha det som jäsmedel så utesluter du jästen och ökar jästiden till 4-6 timmar.

Deg
300 g vetemjöl
1,5 dl vatten
1 tsk grovt havssalt
50 g surdeg (kan uteslutas)
5 g jäst

Gör en deg på vanligt sätt, knåda ett par minuter. Låt jäsa i rumstemperatur i 1,5 timme.
Kavla ut till en rundel som täcker botten och lite upp på kanterna på en stor stekpanna som du kan ha i ugnen (inga plasthandtag alltså, nonstick är OK).

Häll lite olivolja i stekpannan och lägg i degen. Fyll med tomatsås, mozarella, kapris och svarta oliver. Eller vad du nu vill ha i!

Bakas av i 230 grader i 20 min. Det blir som vanligt bättre med baksten, men det är inte nödvändigt. Hyvla över parmesan när den är klar.

Tomatsås gör jag i omgångar som jag fryser. Enklast är att fräsa en finhackad gul lök, ett par vitlöksklyftor och lite torkad basilika, fylla på med 800 g krossade tomater och en färsk basilikakvist och sedan koka ihop i 45-90 minuter (inte så noga, men understig inte 45 min). Mixa slät.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar