tisdag 12 februari 2013

Valnötsbröd och rågbaguetter

Mycket baka blir det! Denna tog jag min standardapproach, dvs dubbel sats pavé-deg som jag fuskar med lite; den ena halvan får halverad jästid (24h) och den andra får ful tid. På så sätt blir det nybakat två dagar i rad! Rätt jävla smart om jag får säga det själv :)

Här följer i alla fall receptet, eller recepten eller hur man nu vill se på det hela.

Dag 1:
45 g grovt havssalt
1 liter vatten
500 g rågmjöl
1 kg vetemjöl
Frisk och god surdeg, c:a 2 dl

Blanda allt och gör autolys i en timme. Knåda sedan väl, c:a 10 min skulle jag säga.

Lägg i plastlåda med mjölad handduk i botten, låt jäsa i rumstemperatur i 2-3 timmar. Ställ in i kylen i 24 h.

Dag 2:
Dela degen i två lika delar. Forma den ena till 3-5 baguetter (beroende på hur långa du vill ha dem blir det olika många). Eller gör en limpa om du diggar det, det är inte så noga :) Baguetter jäser du i alla fall i 3 timmar tätt intill varandra på en veckad mjölad handduk, förlåt bakduk. Jag ska ta en bild på hur det ser ut någon gång, men bakduken veckas så att baguetterna inte rör vid varandra. Obs, det ska vara väl mjölat här, annars blir det lätt lite bökigt att lägga över baguetterna på bakplåtspapper sedan.
Efter jäsning så lägger du över dina tjusiga baguetter på ett bakplåtspapper, mjölar, snittar (OBS på längden!) och skjuts in i ugnen. 260 grader i 25 min typ.

För valnötsbrödet så gå vidare så här: Rosta 150 g valnötter i en torr stekpanna. Platta ut degen så den blir c:a 2 cm tjock och strö valnötter över halva. Vik ihop och strö valnötter över halva igen. Vik ihop och forma sedan till en limpa. Mjöla och lägg tillbaks i lådan i kylen i ytterligare 24 timmar.

Dag 3
Ut ur kylen, lite tillformning om så behövs, sedan mjöla, snitta och skjuts in i ugnen. 240 grader i 50 min.

En viktig sak som jag lärde mig av Sebastien, mannen myten legenden, är att när man tror att brödet är klart så ska man köra 10 min till. Det stämmer helt sjukt bra. Jag har till och med utvecklat det hela till att om inte brödet ser ut att ta direkt skada av 10 minuter till så kör jag 10 minuter till. Jag har hittills aldrig överbakat ett bröd.

Bild på underverket finns på Instagram, följ lazzo där så hittar ni.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar