söndag 3 februari 2013

Surdegsbaguetter

Ojoj, nu har jag inte skrivit på länge! Men bättre sent än aldrig :)

Jag har bakat mycket på sistone. Börjar få lite mer kläm på det här med surdegsbakande, men det är inte lätt! Eller det är i alla fall svårt att få det riktigt bra (vilket definieras som det var på Petit France i sina glansdagar).

Här kommer nu recept på surdegsbaguetter, något som jag saknar bra "proffsrecept" på så detta är egenkomponerat. De blev något kompaktare och fick hårdare skorpa än vanliga baguetter. Och så fick de en riktigt fin mustig smak av mjölblandningen. Yum!

Dag 1, poolish:
100 g lantvetemjöl
350 g vetemjöl
50 g rågmjöl
23 g grovt havssalt
500 ml vatten (inte iskallt - ca 20-25 grader)
50 g surdeg

Vispa ihop och låt stå i rumstemperatur i c:a 18 timmar.

Dag 2
300 g vetemjöl

Häll upp mjölet på ett bakbord och häll poolishen i mitten. Jobba ihop till en deg. Jag knådade i c:a 10 min manuellt, men där måste man känna sig fram. Låt vila i 30 min. Forma till bollar och låt dem vile en kort stund (10 min) innan du formar till baguetter. Gör 4 st ganska korta. Mjöla. Låt jäsa intill varandra på en mjölad veckad bakduk med en bakduk över i 6 timmar.

Snitta innan du kör in dem i ugnen. Snitten läggs på längden.

Baka av i 260 grader i runt 20 min.

1 kommentar:

  1. Hej Lars,

    tack för en fin blogg! TV4-succéen Hela Sverige bakar gör sig nu redo för säsong 2, och vi letar efter nya spännande deltagare. Låter det intressant? Hör av dig till mig så berättar jag mer!

    Allt gott,
    Isabelle Hultén, casting
    Meter television, Hela Sverige bakar
    08-459 78 86
    isabelle.hulten@meter.tv
    http://www.meter.tv

    SvaraRadera