onsdag 11 april 2012

Inlägg om allt: Franskt mums, mjölkvalitet och vin

Oj, det kommer att bli en sen kväll. Om en halvtimme har köttet till mina rilettes kokat färdigt och om en timme är autolysen (coolt ord, eller hur!) av pavédegen färdig. I väntan på detta så skriver jag lite här tänkte jag. Recept tar vi i ett annat inlägg!

Jag gjorde en deg av supermjöl idag! Det är självaste Sébastien Boudet som rekommenderar mjöler från Orga kvarn så jag var naturligtvis tvungen att slå till. Vete och råg blev det. Det första man märker när man mäter upp det är att det "klumpar sig" mer än andra mjölsorter. Känslan när man tar i det är fuktigare eller fetare, jag vet inte riktigt. Men det är definitivt skillnad mot exempelvis Saltå kvarn. Ska bli intressant att se hur det (brödet dårå) blir i slutändan.

Nämnde rilettes där uppe. Det är en köttig paté kan man säga. En av mina idoler, Anthony Bourdain, har ett recept på det som är lika härligt som alla hans diton på denna franska klassiker. Läs det i hans kokbok, köp den om du inte ha den. Den måste man äga helt enkelt. I stort sett går det hela ut på att koka gris i några timmar, slita sönder den och lägga i burkar och sedan vänta i tre dagar. Anthony beskriver det sista momentet som det svåraste, för det är så jäkla gott. Alla som lagar rilettes tror jag instämmer :)

Autolys! Det är tydligen en liten vilopaus som en surdegsbrödsdeg (snyggt ord igen. jag älskar Svenska!) ska ha innan knådning. Den ska vara en timme lång och under den timmen ska bagaren dricka vin. Jag  bloggar samtidigt, hoppas att det går bra ändå. Att vinet jag lyxar med är franskt torde tala till min fördel!

Om någon nu läser detta och undrar varför jag plötsligt skriver så mycket så är det för att jag råkar sitta vid datorn nu, annars bloggar jag alltid från mobilen.

Nu ska jag slita sönder gris. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar