måndag 23 december 2013

Clementinmarängpaj

Till julen passar det bra med en klassisk marängpaj, jag gjorde den i stort sett som en citronmarängpaj men bytte till clementiner. Frukterna jag använde var helt omöjliga att få ut något zest av, men det skulle nog vara bra för att få kraftigare smak. Den blev i alla fall helt grym och så här gjorde jag:

Pajdeg:
100 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
Jobba ihop till en deg och tryck ut i en pajform. Låt stå i kyl i 30 min. Täck noga med aluminiumfolie och grädda i 15 min, 175 grader. 

Clementinkräm
Saft av 5 clementiner
1 dl socker
100 g smör 
4 äggulor
1 ägg

Koka upp socker, smör och clementinsaft. Låt svalna i några minuter. Rör ner äggulor och ägg och värm unde omrörning tills det stelnar något. Det ska inte koka. 

Maräng
4 äggvitor
1 dl socker
Lite salt

Vispa till maräng med elvisp. 

Fyll pajskalet med krämen och bred marängsmeten ovanpå. Man kan naturligtvis spritsa om man är lagd åt det estetiska hållet, men det är inte jag!

Grädda i ca 10 min i 210 grader, marängen ska få fin färg. Låt svalna och ställ sedan in i kylen. Serveras kall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar