måndag 10 september 2012

Pavé med valnötter

Jaha, då har man varit i baksvängen igen! Denna gång har jag gjort våld på halvidolen Sebastiéns adelsmärke: Pavé. Detta genom att tjonga i ett gäng valnötter och halvera jäsningstiden. Jag hoppas att han ursäktar :)

Det hela gick i alla fall till så här: Jag tog ett halvkilo vetemjöl och 250 g rågmjöl och blandade med 2 dl surdeg och en halv liter vatten, gjorde en deg som fick en tvåtimmars autolys (medan jag var ute och sprang, osannolikt duktigt). Innan knådning drog jag i en rågad msk med grovt havssalt. Sen fick det hela vila i en timme innan jag plattade till degan och lade i rostade valnötter (ca 150 gram skulle jag tro. Dessa rostades i 140 graders ugn i en timme eller så). Man lägger först hälften av nötterna på en halvan, sen viker man dubbelt, sen på med resten och vik igen. Pust. Sen la jag degen att vila/jäsa (vad är skillnaden? :)) i en skål med en mjölad bakduk i botten i rumstemperatur i två timmar, formade till den och mjölade och sedan in i kylen (här hade det varit bäst med en plastlåda tror jag, men min har försvunnit i flytten, så det fick bli i en skål som jag la plastfolie över istället) i ytterligare c:a 20 timmar.

Efter denna evighet i kylen tog jag ut brödet som lätt dubblat i storlek och mjölade dewt efter bästa förmåga, snittade det och sen skjuts in i ugnen på 250 grader (med baksten såklart) i 45 min. När jag tog ut det brände jag mig så in i h-vete. Aj.

Så här snyggt blev det, och det smakar LOVELY!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar