torsdag 13 december 2012

Saffransbröd, lussekatter, whatever

Lucia och tid för lussekatter! Jag släppte tankarna på surdegsjäsning och gick på jäst istället. Resultatet blev fantastiskt lyckat måste jag säga. Så här gjorde jag, recept nästan precis enligt Riddarbageriets gamla stabila bok:

3 dl mjölk
1 pkt jäst
1 ägg
2,5 tsk grovt havssalt
200 g strösocker
1 msk saffranskoncentrat
150 g smält smör
750 g vetemjöl (orginalreceptet säger 700 g, men det blev för löst. Obs dock att det ska vara en lös deg. Komplicerat, eller hur!)

Blanda allt, knåda till finfin konsistens, c:a 10 min skulle jag tro.
Låt vila 30 min.
Dela i 20-25 bitar. Runddriv (dvs gör dem till bollar kan man säga)
Låt vila 10 min.

För lussekatter - rulla ut till 25-30 cm långa rullar. Forma till lussekatter och stoppa i russin. Jäs c:a 2 timmar. Baka av i 230 grader i typ 5 minuter. Pensla med ägg när du tagit ut dem.

För Saffransbullkaka (namnet hittade jag på nu...). Lägg bollarna intill varandra (1-2 cm mellanrum, ta 6 st för en lagom stor kaka, men man kan ta alla om man vill). Jäs c:a 2 timmar. Baka av i 230 grader i typ 5 minuter. Pensla med smält smör och strö över socker.

Enjoy!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar